“The journey of a thousand miles begins with a single step.”

                                                                                        (Lao Tzu)

 

CălătorEŞTI – Aventură spre creativitate, prietenie şi frumos

 

 

Vacanţa de vară este aici! Iar pentru fiecare copil este momentul ideal să descopere noi pasiuni, să fie în mijlocul aventurii, să îşi facă prieteni noi şi amintiri care să îl bucure peste ani. Pentru că ne dorim ca această fericire să fie împărtăşită de un număr cât mai mare de copii, Asociaţia pentru Creativitate, prin sprijinul oferit de AFCN, organizează în această vară o tabără ce va îmbina în mod armonios o serie de activităţi cultural-educative menite să sprijine modelarea învățării alternative în comunităţile dezavantajate.

CălătorEŞTI este propunerea noastră adresată unui grup de 50 de copii din Cernica, Ilfov, proveniţi din familii vulnerabile. Timp de 10 zile, în curtea grădiniţei din localitate, literatura, arta dramatică, ceramica, arta fotografică vor stârni, cu siguranţă, interesul elevilor invitaţi să participe la atelierele Asociaţiei pentru Creativitate. Nu uităm însă jocul, căci el este principalul motor al demersului nostru! Iar acest moment se adresează şi părinţilor care sunt încurajaţi să se bucure alături de copiii lor şi să comunice cu ei prin intermediul jocului. Familia devine astfel sprijin pentru cei mici în această călătorie pe tărâmul imaginaţiei şi creativităţii. Alături de noi sunt cadrele didactice din Şcoala Nr.1 din Cernica, care şi-au dorit ca elevii lor să participe la diverse activităţi din sfera educaţiei nonformale.

Atelierele proiectului CălătorEŞTI vor fi coordonate de 7 artişti cu o mare experienţă în domeniul educaţiei. Patru scriitoare – Iulia Iordan, Carmen Tiderle, Mihaela Coşescu şi Cristina Beatrice Preda, îi invită pe copii în lumea poveştilor  şi sunt gata să înceapă cele mai captivante ateliere de storytelling. Personificarea firului narativ se va realiza în cadrul orelor de artă dramatică, coordonate de Anca Ciuclaru. Folosind tehnici teatrale și mecanismul jocului ca bază pentru dezvoltarea abilităților naturale ale copiilor, aceştia vor învăța, într-o manieră creativă și distractivă cum să rezolve și să răspundă provocărilor, să-și gestioneze propriile emoții și să se adapteze la dinamica grupului.

Din tărâmul poveştilor ajungem să explorăm frumuseţea localităţii Cernica prin intermediul fotografiei, alături de artistul Răzvan Neagoe. Elementul natural este completat de lutul care va prinde formă în mâinile copiilor îndrumaţi de Alina Tudor, artist ceramist. Atelierele de ceramică, fotografie și de experiment vizual vor avea drept modele de inspiraţie componente naturale specifice locului, fie că e vorba de plante şi animale sau de alte elemente familiare. În acest mod, cei mici vor conştientiza frumuseţea şi bogăţia naturală a localităţii Cernica, un prim pas pentru evoluţia viitoare a copiilor şi comunităţii.

Lucrările realizate în timpul atelierelor vor fi prezentate în cadrul unei expoziţii ce va fi organizată la începutul anului şcolar în incinta unităţii de învăţământ.

CălătorEŞTI şi comunitatea din Cernica

Cernica este cunoscută drept un important punct de atracţie turistică şi culturală, datorită mediului natural, istoriei şi mânăstirilor din zonă. Din păcate, interesul educativ şi cultural este îndreptat mai mult către turiştii care vizitează zona şi nu spre locuitori. Cele mai recente date indică rezultate mai multe decât îngrijorătoare în ceea ce priveşte dorinţa familiilor de a le oferi o educaţie copiilor. La școală sunt înscriși 244 de elevi, dintre care 172 la ciclul primar. Rata de abandon de la ciclul primar la cel gimnazial este de peste 50%, ceea ce generează probleme sociale grave, având în vedere vârsta adolescenței și tentațiile care apar în medii sărace, cu comunități de romi.

Școala din Cernica rămâne astfel suspendată între dificultățile financiare ale familiilor din comună, diversitatea etnică și discriminarea de șanse care apare automat în medii rurale de mici dimensiuni, și lipsa unei perspective reale de dezvoltare chiar dacă situarea în proximitatea unei mari metropole oferă această iluzie. Mai ales din această perspectivă, „CălătorEȘTI” reprezintă un proiect de intervenție culturală, care pune pe primul loc modelarea învățării alternative într-o comunitate dezavantajată cultural.

 

Despre Asociaţia pentru Creativitate

Prin proiectele noastre (Carte ÎmParte, Poveşti Desenate, Ateliere cu poveşti, Poveştile prind viaţă prin creativitate) ne dorim să oferim unui număr cât mai mare de copii din medii vulnerabile posibilitatea de a beneficia de activităţi care să îi stimuleze şi să îi sprijine în parcursul lor educaţional. În ultimii ani, prin aceste iniţiative, sute de copii din Bucureşti, Chiajna, Buftea, Chitila sau cei din mediul online din alte zone ale ţării, au luat parte la atelierele Asociaţiei pentru Creativitate. Atenţia noastră se îndreaptă, de asemenea, şi către profesori şi părinţi, cei care îi susţin zi de zi pe aceşti copii.

Sinceritatea bucuriei copiilor a fost dublată de cele două nominalizări în finala Galei Premiilor AFCN pentru proiectele Poveşti Desenate şi Carte ÎmParte.

 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

CălătorEŞTI – tabără cultural-educativă pentru 60 de copii

din medii vulnerabile din Cernica

“Îmi voi aduce aminte mereu de aceste zile!”, “Am învăţat atât de multe lucruri interesante”… sunt cuvintele copiilor participanţi în prima tabără organizată de Asociaţia pentru Creativitate, în cadrul proiectului “CălătorEŞTI”, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Timp de 17 zile, 60 de copii proveniţi din medii vulnerabile din localitatea Cernica au beneficiat gratuit de ateliere cultural-educative susţinute de artişti, scriitori sau specialişti în educaţie. Partener în acest proiect ne-a fost Şcoala Gimnazială Nr.1 din Cernica.

Ne-am dorit ca prin activităţile desfăşurate – lectură, fotografie, ceramică, dezvoltare personală, lucru creativ în natură – să stârnim interesul acestor copii pentru educaţie şi cultură, având în vedere că aceştia se confruntă cu probleme sociale grave generate de abandonul şcolar, sărăcie, lipsa unei perspective la nivelul familiei şi comunităţii.

Au răspuns demersului Asociaţiei pentru Creativitate scriitoarele: Mihaela Coşescu, Carmen Tiderle, Iulia Iordan şi Cristina Beatrice Preda, cineasta Anca Ciuclaru şi artiştii Alina Tudor şi Răzvan Neagoe. Tuturor, le mulţumim!

Promovarea literaturii pentru copii a reprezentat întotdeauna pentru asociaţia noastră un obiectiv deosebit de important în proiectele realizate. Tabăra #CălătorEŞTI a venit cu ceva nou în desfăşurarea atelierelor de lectură – cadrul natural. Stimularea copiilor prin elemente ce ţin de vegetal, de natură, a contribuit la captarea atenţiei copiilor şi la eliminarea factorilor de stres care diminuează creativitatea.

Sesiunile de storytelling, improvizaţie, lectură au fost o încântare şi au demonstrat că, gândite altfel, orele de la clasă ar putea fi cu siguranţă mult mai atractive. “Ne-am încălzit cu jocuri de cuvinte, iar copiii au intrat pe terenul poeziei unde și-au pasat abil rime și idei, au driblat plictiseala și au înscris pentru echipa imaginației!”, sunt cuvintele scriitoarei Carmen Tiderle, la finalul atelierului.

Experienţa alături de cele patru scriitoare a fost dublată de darurile în cărţi oferite de Asociaţia pentru Creativitate tuturor elevilor. Ştim cât de important este pentru un copil un volum cu poveşti; mirosul cărţii proaspăt tipărite, ilustraţiile care te invită la visare. De aceea, volumele  “Unde vrei să mergi?” de Mihaela Coşescu, “Pădurea într-o parte” de Cristina Beatrice Preda, „Luli şi căsuţa din copac” de Iulia Iordan şi “Cornute cosmonaute şi alte 116 de nonsensuri” de Carmen Tiderle au ajuns în casele copiilor.

 

De la literatură am trecut la artă dramatică şi dezvoltare personală prin intermediul tehnicilor teatrale. Împreună cu Anca Ciuclaru, cineast şi specialist în educaţie, în aventura #CălătorEŞTI, am făcut loc jocului, cel mai frumos mod de a petrece timpul liber şi de a da frâu liber imaginaţiei. Prin joc şi tehnici teatrale, copiii au învăţat, într-o manieră creativă şi distractivă, cum să rezolve şi să răspundă provocărilor, cum să îşi gestioneze emoţiile şi să se adapteze unui grup.

Am ajuns şi în zona actoriei, unde Anca le-a propus copiilor diferite scenarii pe care aceştia le-au interpretat folosindu-se în special de limbajul corpului.

 

Frumuseţea naturalului localităţii Cernica a fost pusă în evidenţă prin atelierele de ceramică şi fotografie, coordonate de artiştii Alina Tudor şi Răzvan Neagoe.  Pentru prima dată, copiii au modelat şi decorat vase din lut şi au înţeles întregul drum în creaţia obiectelor din ceramică.

“Experienţa taberei din Cernica a fost o călătorie pentru toţi cei implicaţi, în sensul cel mai profund. O aventură în care a fost extrem de valoros drumul în sine şi care ne-a trimis pe fiecare dintre noi înăuntrul nostru, a scotocit, stimulat şi valorificat resursele fiecăruia şi ne-a adus pe toţi într-un punct nou, din care să putem pleca pe un alt traseu.”, Alina Tudor, artist ceramist şi preşedinte al Asociaţiei pentru Creativitate.

Cianotipia a fost vedeta atelierului de fotografie. Răzvan Neagoe le-a prezentat copiilor din Cernica această tehnică, un proces fotografic folosit încă din primele etape ale istoriei fotografiei. Copiii au învăţat să alcătuiască o compoziţie folosind elemente vegetale – frunze, petale, flori şi, îndrumaţi de Răzvan, au realizat lucrări minunate în procedeul cianotipiei.

Jocul şi activităţile creative ne-au însoţit pe tot parcursul taberei #CălătorEŞTI pentru că noi suntem convinşi că educaţia nonformală reprezintă soluţia ideală în educaţie, mai ales atunci când variantele tradiţionale nu reuşesc să capteze atenţia copiilor cu dificultăţi de învăţare.

În septembrie, ne vom întoarce la Şcoala din Cernica, unde vom organiza o expoziţie cu lucrările realizate în tabără: obiecte din ceramică, fotografii, cianotipie, desene, picturi şi colaje.

Reacţia copiilor la finalul tuturor atelierelor ne-a convins că acest proiect a reprezentat un moment special în viaţa lor, un imbold în parcursul lor. Având ca punct de plecare o perspectivă educaţională, dublată de cea creativă, tabăra CălătorEŞTI este un proiect de intervenţie care pune pe primul loc modelarea învățării alternative într-o comunitate dezavantajată economic şi cultural.

     Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.