Trăim acum perioada în care milităm pentru egalitate în drepturi indiferent de gen, dar uităm cumva de această egalitate când e vorba de alegerea jucăriilor pentru copiii noștri? Noi vrem să ne încurajăm copiii să-și urmeze preferințele, indiferent dacă acestea se încadrează sau nu în specificul genului lor. Femeile nu conduc și ele mașini? Dar bărbații nu cunosc și ei anatomie? Ne-am propus în continuare să discutăm puțin despre modul în care alegem jucăriile celor mici.
V-aţi uitat vreodată atent la cum sunt aşezate jucăriile în magazine?
Dacă aruncăm o privire printre rafturile magazinelor, putem vedea cum jucăriile sunt împărțite în funcție de gen. Barbie e fată, Batman e băiat și asta nu ne supără deloc. Dar cum se face că în magazinele de jucării nu o avem pe Barbie decât pe rafturile destinate fetelor? Acum, când ne dorim să clădim o societate ferită de sexism, încă facem distincția între jucării pentru fete și jucării pentru băieți. Data viitoare când căutați o jucărie nouă în magazine, vă invităm la o mică analiză a modului în care comercianții aleg să ne prezinte opțiunile. Vrem, desigur, să îi ajutăm pe copiii noștri să își dezvolte abilități din cele mai diverse și noi ar trebui să decidem care sunt acestea, nu altcineva (reclame, comercianți etc.).
Ziarul american The Atlantic a studiat reclamele la jucării și a observat, în mod surprinzător, că jucăriile par acum mai divizate după genul copilului decât erau în anii ‘60. După explozia feminismului, comercianții își promovau jucăriile într-o manieră neutră: fetele nu erau doar casnice, băieții nu erau doar constructori. Jucăriile ajunseseră într-o zonă neutră, care nu înclina către un anumit gen. Erau jucării pentru orice copil. Iar reclamele urmăreau și ele această direcție.
Totuși nu a durat mult până să revină la vechile obiceiuri. Reclamele de acum se concentrează mai puțin pe rolul în societate, accentul cade pe stereotipuri asociate baieților sau fetelor. Micuța gospodină s-a transformat în mica prințesă, care are grijă în primul rând de aspectul său. Jucăriile adresate fetelor sunt în general asociate cu înfrumusețare (truse de machiaj, accesorii pentru păpuși) sau promovează o direcție clasică și casnică (bebeluși de care au grijă, o bucătărie de jucărie), în timp ce jucăriile băieților au o tendință către competitivitate, violență (pistoale, săbii și roboți de luptă) și descoperire (seturi pentru construit). Să ne gândim puțin ce mesaje transmit acestea copiilor noștri. Suntem pe un teren periculos, de unde le învățăm pe fete că doar aparențele sunt importante, de aceea trebuie să le acorde o atenție deosebită, iar rolul lor este acela de a avea grijă de copii și de casă. În cazul băieților, când se pune accent pe un spirit agresiv, copiii mai sensibili vor crede că greșesc dacă nu se încadrează în tipare și nu se poartă și ei ca ceilalți băieți. Iar pe termen lung, o astfel de nesiguranță le va afecta performanța școlară și chiar viața de adult. Perpetuăm astfel stereotipul sexului slab și al celui puternic, în loc să alegem pentru copiii noștri ce este mai bun din fiecare.
E bine să reținem că genul se raportează la modul în care societatea consideră că ar trebui să se poarte o femeie sau un bărbat, spre deosebire de sex, care se referă la caracteristicile biologice distincte. Despre rolurile de gen și cum pot copiii noștri să-și formeze o viziune egalitară asupra acestora, vă invităm să citiți articolul Voi cum definiți conceptele de „feminin” și „masculin”?
Incontestabil este faptul că, în mare măsură, fetele sunt mai grijulii și mai atente la detalii, iar băieții sunt mai predispuși spre aventură și acțiune. Dar nu toți copiii se încadrează în această categorie generală, iar acest lucru nu este o problemă. Fiecare copil este special, iar noi nu trebuie să-i includem în categorii din care ei nu își doresc să facă parte. Să-i lăsăm pe fiecare dintre ei să-și aleagă pasiunile și înclinațiile, fără să îi direcționăm spre jocuri de fete și jocuri de băieți.
Pentru copii încrezători și independenți, noi recomandăm egalitate în drepturi pentru jucării. De ce nu am da voie mașinuțelor să se joace cu fete și păpușilor să se joace cu băieți?
Prin joacă învățăm. Fără să fie supus unor rigori impuse de stereotipuri, cel mic este liber să exploreze interesele proprii și să își dezvolte abilități din cele mai diverse. Puteți deveni orice vă doriți! le spunem copiilor. Dar jucăriile pe care le alegem le spun același lucru? Fetele pot fi ingineri constructori, băieții se pot juca de-a casa și noi o să le arătăm aceeași dragoste. Vrem să ne creștem copiii pentru a îi pregăti să fie adulți siguri pe ei, adulți împliniți, care își croiesc drumul în viață făcând ceea ce le place. Fiecare jucărie ne ajută să dezvoltăm mai mult o anumită abilitate și calitate. Jucăriile destinate fetelor pun accent pe jocul de rol, astfel cultivă empatia și dezvoltă capacitatea de a relaționa cu alții. Jucăriile pentru băieți încurajează spiritul de explorare și descoperire, copilul caută soluții pentru diverse situații imaginative pe care le construiește. Dar de ce să alegem între acestea, când am putea să le îmbinăm sub forma unor jucării și activități neutre?
Deci cum arăta jucăriile care reflectă o societate cu drepturi egale?
Dacă nu le găsim deja pe rafturile magazinelor, să nu ne îngrijorăm. Împrumutăm și noi puțin din imaginația celor mici și o scoatem la capăt! Avantajul este că rolul de părinte deja ne-a învățat să jonglăm cu mai multe responsabilități. De când avem copii am învățat să schimbăm rapid costumele: părinte, angajat, șofer, bucătar, hair stylist, prieten și lista continuă. Atunci să-i pregătim și pe copii pentru acest echilibru, pe care vor trebui și ei să îl găsească mai târziu. Să nu ne limităm la ce ne oferă comercianții și să gândim puțin „outside the box”. Dacă avem o jucărie cu un super-erou feminin, ce ar fi să o aducem și într-o zonă mai casnică? Catwoman protejează orașul de răufăcători, iar apoi se duce la magazin după cumpărături sau are grijă de casă. Păpușa cu coafura perfectă poate este interesată și de știință.
Îndemânare îi trebuie oricărui cowboy, cu toții știm asta. Atunci să punem mâinile imaginative la treabă într-o sesiune de lucru manual și să facem un căluț. Iată câțiva cai pe care îi putem ușor face împreună din carton, o sticlă de plastic sau o şosetă singuratică:
Dar acestea sunt sfaturi de la adulți și poate ar fi mai bine să-i întrebăm pe copii despre asta. Ai voștri ce cred?
Ana Stretcu
Surse:
The Atlantic, 2014. Web. Consultat la data de 24 mai 2015
NAEYC, National Association for the Education of Young Children, 2011. Web. Consultat la data de 24 mai 2015
Cherney, Isabelle D., et al. “The effects of stereotyped toys and gender on play assessment in children aged 18-47 months.” Educational Psychology 23.1 (2003): 95-106
Imagini:
http://lipmag.com/tag/gender-stereotypes/
http://whipup.net/2011/02/05/riding-horses/
http://scyci.com/tag/project-with-2-liter-bottle-to-do-with-water-wise
http://imgarcade.com/1/horse-craft/