Articole

Cărţile ilustrate şi importanţa lor în viaţa copilului

By September 28, 2022 No Comments

Îţi aduci aminte de prima carte citită? De imaginile care ţi-au adus o imensă bucurie şi care ţi-au rămas adânc întipărite în memorie? În primele etape ale dezvoltării cititului, cărţile ilustrate sunt adevărate comori în viaţa copilului. Explorarea unei cărţi este distractivă, dar, în acelaşi timp, deschide noi orizonturi, ajutându-l pe cel mic să îşi extindă experienţele şi să îşi dezvolte limbajul, gândirea critică şi creativitatea. Ilustraţiile unei cărţi dau viaţă paginilor şi oferă instrumente nepreţuite care îl ajută pe micul cititor să înţeleagă povestea, îl stimulează, fiind o reală hartă a naraţiunii.

Prin proiectele Asociaţiei pentru Creativitate, ne dorim să dezvoltăm dragostea copiilor pentru lectură, să punem în valoare frumuseţea ilustraţiilor care însoţesc poveştile şi să oferim cadrelor didactice modele şi idei necesare în îndrumarea copiilor în lumea magică a cărţilor. Fie că a fost vorba de “Poveştile prin viaţă prin creativitate”, “Ateliere cu poveşti”  sau “Poveşti Desenate” , proiectele noastre s-au bucurat de sprijinul unor artişti foarte valoroşi. Noul nostru demers, “Carte ÎmParte”, îi are invitaţi pe ilustratorii: Bilyana Velikova, Anca Smarandache, Diana Tivu şi Ionuț-Robert Olaru. Alături de aceştia, pregătim tutoriale video creative în care povestim despre cum au luat naştere personajele cărţilor incluse în proiect, despre tehnicile folosite şi despre emoţia fiecărei ilustraţii.

Există numeroase studii care documentează rolul jucat de cărţile ilustrate în viaţa copiilor, precum şi aportul lor în sădirea dragostei pentru lectură în inimile şi minţile celor mici. Iată câteva dintre motivele pentru care cărţile ilustrate sunt atât de importante pentru dezvoltarea cognitivă şi psiho-emoţională a copilului:

Cărţile ilustrate introduc copilul în lumea poveştilor

 

Când ne gândim la un personaj preferat din copilărie, la cine oare ne oprim? Să fie un pisoi pus pe şotii? Sau un băieţel timid, transformat peste noapte într-un cavaler curajos? Sau poate nişte spiriduşi năzdrăvani care răspândesc lumină şi ne învaţă că nu trebuie să judecăm pe nimeni după simpla înfăţişare, aşa cum sunt micile personaje  din “Spiriduşii luminii”, carte scrisă de Andreea Iatagan şi ilustrată de Ionuţ Robert Olaru? De altfel, artistul care a creionat această poveste declara în promovarea cărţii: „Bucuraţi-vă, fiți curioși și explorați cu creionul în mână lumea din jurul vostru. Veți descoperi lucruri grozave, în cele mai mici gâze sau flori pe care le veți întâlni. Așa am făcut și eu și astfel au apărut ilustrațiile la această carte. Orice se află în jurul vostru este un început de poveste.”.

Ilustraţiile unei cărţi pot fi amuzante, încântătoare, pline de inspiraţie. Ele însele pot să spună o poveste. Ne pot îndemna la visare cu ochii deschişi. Putem să ne imaginăm o continuare a poveştii sau să adaugăm noi eroi. Imaginea personajelor preferate ne determină să vrem să citim şi să recitim o carte. Din acest punct de vedere, pentru cititorii mici, cărţile ilustrate reprezintă un start excelent pentru pasionaţii de lectură de mai târziu.

 

Cărţile ilustrate dezvoltă limbajul

 

În primele etape din viaţa copilului, cărţile pot juca un rol esenţial în dezvoltarea limbajului. Imaginile îl ajută pe cel mic să înţeleagă sensul cuvintelor, astfel încât acesta va căuta ilustraţiile dintr-o pagină ca pe un indiciu în înţelegerea textului.

Cadența ritmică a multor cărți ilustrate îi ajută pe copii să dezvolte și să practice conștientizarea fonologică. Copiii pot începe prin a repeta pasaje din cărțile lor ilustrate preferate, apoi pot continua să creeze propriile rime sau povești similare. Poezia ocupă un loc special în acest sens; limbajul poetic presupune un mod unic de a folosi cuvintele. Ritmul, rimele fac ca textele să fie mai uşor de înţeles, de repetat şi memorat. “Poezia este instrumentul perfect pentru copiii aflaţi în primele etape ale dezvoltării cititului, fiind atât de implicaţi fizic şi emoţional. Îi ajută se se concentreze asupra sunetelor, asupra felului în care sunt alcătuite construcţiile de cuvinte”, spune David Ian Hanauer, în “Poetry and the meaning of life – Reading and writing poetry in language classrooms”.

Aşadar, alături de ilustraţii, cărţile de poezii pentru copii sunt surse excelente de exerciţiu pentru dezvoltarea limbajului. Invitata noastră în cadrul proiectului Carte ÎmParte, poeta Carmen Tiderle, îşi doreşte să aducă poezia în viaţa copiilor într-un mod inedit. Folosind cuvinte cu “prostioare”, ea le vorbeşte copiilor despre lucruri serioase într-un limbaj prietenos. Fiecare poezie este însoţită de ilustraţii care vin să completeze textul, dar care lasă loc imaginaţiei.

Ilustraţiile ajută la înţelegerea textului

 

Ilustraţiile unei cărţi trebuie să completeze textul, să îi ofere un suport care să întregească cadrul narativ. Numeroase studii (Kintsch, 1993; McNamara & Kintsch, 1996) întăresc ideea conform căreia pentru a înţelege un text este necesar să avem o reprezentare mentală coerentă. Într-adevăr, atunci când un individ se află în faţa unei informaţii scrise sau orale, trebuie să îşi construiască în memorie o reprezentare ce derivă din informaţia pe care tocmai a procesat-o. Cercetătorii sunt de acord că aceasta este o activitate complexă, dificil de realizat la vârste mici.

Ilustraţiile joacă un rol important în acest punct. Cărţile ilustrate oferă indicii vizuale care sprijină copiii în descoperirea firului narativ. Ilustraţiile ne arată expresii, detalii nescrise sau contexte care ne ajută să analizăm, să comparăm, să descriem personaje sau fapte. Cititorul ajunge astfel să “citească printre rânduri” pentru a înţelege pe deplin textul povestirii. “Este vorba despre a arăta şi a explica, o fereastră deschisă către a învăţa să citeşti, către a explora relaţiile dintre cuvinte şi imagini, o conexiune cu experienţele trăite zi de zi”, este de părere Shaun Tan, un celebru ilustrator australian.

În “Povestea celor trei vrăjitoare toante”, scrisă de Simona Epure, naraţiunea este sprijinită de ilustraţiile realizate în acuarelă de Diana Tivu. Fiecare pagină este atât de plină de detalii încât micii cititori se pot delecta cu descoperirea tuturor obiectelor ascunse în casa vrăjitoarelor. Practic, un întreg univers plin de mister li se deschide în faţa ochilor.

 

Cărţile ilustrate sprijină dezvoltarea psiho-emoţională a copiilor

 

Copiii s-au dovedit a fi extrem de atenţi la problemele din jurul lor. Ei nu au însă experienţa necesară să le înţeleagă, să reacţioneze, să le exprime. Cărţile ilustrate pot fi foarte utile în procesul de dezvoltare socio-emoţională, încurajând comportamentul pozitiv. Numeroşi scriitori de carte pentru copii abordează subiecte delicate precum: frica, durerea, asumarea unor riscuri, prietenia, auto-controlul şi multe altele. Astfel, într-un cadru prietenos, copiii au posibilitatea să exploreze subiecte provocatoare, să îşi pună întrebări sau să găsească răspunsuri.

Ilustraţiile unei cărţi îi ajută pe copii să se identifice cu anumite personaje, să cunoască diferite tipologii, rase umane, culturi. “Cred cu tărie în rolul formator al poveştilor, în nevoia de evadare în poveste, dar şi în nevoia de a găsi în poveşti repere ale lumii în care trăim. Poveştile de trezit copiii sunt cele care intrigă, dezvoltă gîndirea critică, inteligenţa emoţională, sunt ieşite din tipare, pot fi descifrate în diverse registre de lectură – de la simple aventuri la filozofie de viaţă.”, spune scriitoarea şi sociologul Laura Grunberg, într-un articol în Dilema Veche.

În cadrul proiectului Carte ÎmParte, Laura Grunberg ne prezintă povestea Dariei, fetiţa care îşi doreşte să devină îmbrăţişătoare atunci când va fi mare. Eroina din “Îmbrăţişătoarea”, creionată de ilustratoarea Bilyana Velikova, ne dezvăluie care este rostul şi importanţa unui gest atât de intim şi din ce în ce mai puţin utilizat.

Să nu uităm că timpul petrecut alături de o carte şi de cei apropiaţi copilului (familie, prieteni, cadre didactice) este un timp atât de preţios. O cercetare a Organizaţiei Economice de Cooperare şi Dezvoltare arată că plăcerea cititului poate fi mai importantă pentru succesul educaţional al copilului decât statusul socio-economic al familiei. “A citi de plăcere ar putea fi o cale de a combate excluziunea socială şi de a ridica standardele educaţionale”.

Aşadar, avem o mulţime de motive pentru a începe cât mai devreme să explorăm zi de zi minunata lume a cărţilor! Iar noi vă invităm să lecturaţi alături de copii următoarele volume:

  • „Povestea celor trei vrăjitoare toante” de Simona Epure și Diana Tivu, Editura DPH, 2016;
  • „Îmbrățișătoarea” de Laura Grunberg și Bilyana Velikova, Editura Univers, 2021;
  • „Trecere pentru pitoni” de Carmen Tiderle și Vali Petridean, Editura Arthur, 2021;
  • „Ploaia curcubeu”, „Spiridușii luminii” sau „Iepurele înțelept și secretul poveştilor” de Andreea Iatagan și Ionuț Robert Olaru, Editura Pandora M, 2017, 2018, 2019

De asemenea, vă sugerăm să citiţi şi volumele promovate de Asociaţia pentru Creativitate în cadrul proiectelor anterioare cofinanţate de AFCN. Acesta este, de altfel, şi scopul principal al proiectelor noastre – să facilităm accesul copiilor la cărţi de calitate, să le insuflăm dragostea pentru literatură şi să le oferim bucuria de a-i cunoaşte pe cei care au dat viaţă unor personaje fantastice.

 

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

Leave a Reply